Nog minder dan 1000 NM te gaan..... - Reisverslag uit Saint Lucia, St. Lucia van Eric Visschers - WaarBenJij.nu Nog minder dan 1000 NM te gaan..... - Reisverslag uit Saint Lucia, St. Lucia van Eric Visschers - WaarBenJij.nu

Nog minder dan 1000 NM te gaan.....

Blijf op de hoogte en volg Eric

07 December 2017 | St. Lucia, Saint Lucia

zondag 3 december 2017
“zo....ik ben weer rastaman af. Net een uur met een half emmertje water al mijn dreadlocks verwijderd (kwam net zoveel haar uit als op Pieter heel zijn hoofd) Tevens weer een glad bekkie, en das ook lang geleden.
Het is weer erg heet, ook omdat t wat minder waait en sowieso met de wind mee varen.
Gisterenavond hadden we wel akelig grote wolken boven ons hangen en die hadden natuurlijk ook invloed op de wind, weinig, veel, andere hoek etc maar zat geen regen in. Waren ook geen squalls, gelukkig. (squall is donkere equatoriale onweerswolk, die plotseling windstoten van meer dan 45 knopen kan veroorzaken, die wel 20 minuten lang duren, herkenbaar aan laag inktzwarte lucht boven de zee). Gaan vannacht waarschijnlijk in de 3 cijfers die we nog tot het doel hebben. Zelf denken we maandag 11 december ofzo aan te komen, hangt van de wind af. Dus das nog een ruime week”

maandag 4 december 2017
“Het is nu nog minder dan 900 mijl tot St.Lucia, verwachten vannacht op 850 te zitten. Eerste boten zijn daar nu binnen, wij nog iets langer maar als we dagen maken zoals nu gaat het wel harder. 8 knopen gemiddeld nu, gaan ook halverwege de ochtend steeds 8-10 knopen. Heb nu alle 2 van mijn gekochte aas op Las Palmas verspeeld. Stop maar ff met vissen want gaan misschien wel te hard voor mijn vislijn. Vanavond zal ik ook eens mijn schoen zetten, misschien komt er wel wat in.... Morgen pepernoten op t menu. Vandaag beetje bewolkte dag maar is niet zo erg. De hele dag coninue 34 graden op je bakkes wordt ook heet (en das nog in de schaduw)”

dinsdag 5 decemer 2017
“Vandaag gaat de laatste dinsdag op zee in (tenzij er iets geks gebeurd) Nog zo'n 760 mijl te gaan. Heb vannacht de schoen gezet maar denk dat de golven te hoog waren of de gps het niet goed deed want er zat niets in. Ja bijna een vliegende vis want die dingen komen ook rakelings langs je heen en had er vannacht bijna 1 binnen. Zal wel zijn omdat t volle maan is of zo want het waren er extreem veel de afgelopen dagen. Dadelijk maar weer rondje dek doen of ze eraf te flikkeren.
Dadelijk krijgen we pepernoten, zal ze zelf wel in de schoen leggen....
Verder nog nieuws uit het koude kikkerlandje? Want het brabants dagblad komt hier ook al niet”

“Zo...mijn corveedienst zit erop. Voorwassen op t achterdek in een emmer zoutwater en daarna in de keuken met zoet nawassen en afdrogen. Weer hete dag geweest vandaag en de wind is wat geminderd en dat zal morgen ook nog zo een beetje zijn maar dan 's avonds gaat t flink aantrekken. Morgen zal ook wel de laatste dag zijn dat de parasailor erop staat. dan verder met het grootzeil. Veel dolfijnen voor de boeg gehad vandaag, denk wel zeker 15 en zijn er bijna een uur geweest. Overdag zie je wel de vliegende vissen wegspringen maar 's nachts vliegen ze je letterlijk om de oren. Ik heb om 21.00 weer dienst tot 00.00 en dan morgenvroeg weer om 06.00 tot 09.00. wij staan nog gewoon op UTC tijd dus dat is nu wel ongeveer 3 uur voor op de werkelijke tijd hier. Maar draaien onze diensten op UTC en ook het eten dus. Blijft dan wel lang licht. En de maan geeft nog steeds veel licht af.”

Woensdag 6 december 2017 / wat doen we zoal hier aan boord ?
“We draaien wachten om de 3 uur, dus bijv. van 12.00 tot 15.00 en dan ben je 6 uur "vrij" (maar voor mij geldt dat wat minder omdat ik toch schipper/eigenaar ben en ook de hele meteorologie en mail bij moet houden, buiten dat ook nog de techneut waar al veel gebruik van gemaakt is deze reis helaas. We rouleren dus zo door en hebben dus altijd op een ander tijdstip de wacht. Thies en ik trimmen voornamelijk de parasailor en varen die bij wat hardere wind ook . Bij normale wind varen we alle drie met de parasailor. Thies is in de regel de kok aan boord en Pieter doet dan de afwas en soms ik ook als hij dan op post zit. Thies leest veel en rookt zijn sigaartje. Pieter slaapt wat meer maar heeft nu ook een tik van het lezen van Thies mee gekregen. Ik houd ook nog het logboek bij. Avondeten doen we gezamenlijk en ontbijt wanneer je er trek in hebt of wakker bent. Vissen is ook mijn verantwoordelijkheid en werd ook goed gevangen, mahi mahi. Overdag zijn we meestal met zijn allen wel wakker en als er dan wat te beleven valt, bijvoorbeeld dolfijnen, walvissen of een orka dan zijn we daar mee bezig. Ik zelf lig wel eens in de hangmat op het voordek als het weer het toelaat en luister naar muziek. Ben met de planning bezig en de komende reparatie van verschillende dingen. We hebben ongeveer een 1,5 dag verspeeld door de problemen die we gehad hebben, hadden anders verder vooraan in het veld gelegen. De meesten hebben aardig gemotord in de windstille dagen daar waar wij dat niet meer konden en een paar dagen zonder fok gevaren wat toch een aardige snelheidsvermindering met zich mee brengt”

"Moeten van de ARC bij daglicht binnenkomen i.v.m. met de sleep die ik aangevraagd heb . De wind gaat vanaf vanavond alleen nog maar aantrekken maar halen dan hoogstwaarschijnlijk wel de parasailor eraf, en we kunnen toch niet finishen met dat ding er op omdat we het laatste stukje aan de wind moeten varen en is bovendien niet handig zo vlakbij de kust zonder motor. Zijn dan veel flexibeler met de witte zeilen.
het is vanaf nu (ca.18.00 UTC) nog 600 mijl tot de baai voor de haven"

Gaan zo weer koken, wordt iets met rijst geloof ik maar is altijd goed en het smaakt iedere dag weer.

*******

Omdat langzaamaan het einde van de reis in zicht komt, vragen we ook Thies en Pieter naar hun reactie op deze reis :

Thies:
Wie bij een oceaanovertocht aan romantiek denkt komt bedrogen uit. Het lijkt romantisch in die vertrekkershaven: grote rijen boten die het avontuur tegemoet gaan. Maar op het water neemt de dagelijkse routine het al snel over: wachten draaien, eten (maken), slapen en verder beetje bijpraten en ook veel zwijgen. Zo verloopt het van dag 1 tot dag 21 altijd hetzelfde.
De 'krenten in de pap' zijn storm, pech en andere bijzondere zaken. En die waren er genoeg! Twee dagen met heel lastige diensten in windkracht 7 en slagregens doen je beseffen dat die romantiek inderdaad ver weg is. De opkomende gedachten zijn meer: 'waar ben ik nu weer aan begonnen'. Maar dan valt de wind weg, breekt de zon door en is het weer snel vergeten: zo gaat het leven aan boord.

Er is veel kapot gegaan. Niet verwonderlijk: de boot vaart in een paar weken meer dan in zijn hele bestaan bij elkaar. Dus gaan dingen kapot!
Zeezeilen is: "klussen terwijl je onder de koude douche staat, iemand zout in je gezicht gooit en tegelijkertijd je geld door midden scheurt!" En dat moet je dan nog leuk vinden ook!
Gelukkig hebben wij een Brabantse McGyver aan boord! Wat er ook kapot gaat: Eric repareert het wel! Zijn improvisatie talent is groot en hij straalt het ook uit: repareren is ook genieten! Het bleek wel essentieel:
menig ander schip zou zijn terug gekeerd omdat het te veel was. Erik heeft de meeste zaken kunnen maken hoewel zonder motor ook niet heel prettig was. Maar we zijn er bijna en worden na de finish vast wel door iemand binnen gesleept!
Verder: er wordt heel veel gelezen, ook door Pieter. Mijn 6 kg aan boeken zijn uit! Veel slaap krijgen we zeker. We slap ouwehoeren wat af. En, na drie weken tussen de Brabo's: ik versta het al behoorlijk en val qua e en winden laten ook al niet meer op :-) !
Al met al een goede overtocht. Tegenslagen geven kleur aan de reis. En wie kan zeggen dat je tegen een echte walvis ben aangevaren die vervolgens achter je aan kwam om wraak te nemen! Een mooi avontuur en Moby Dick zwom gelukkig, en hopelijk veilig, weer verder

Pieter:
Het is een waar avontuur en een zwaar avontuur!
De aanloopperiode naar de Canarische Eilanden was eigenlijk de zwaarste periode. de meeste wind en maar met twee man aan boord. Geweldige haven van Lanzarote, mooi stadje. En toen de aankomst in Las Palmas waar het een en al ARC gebeuren was. Allemaal mensen met dezelfde wensen: de overtocht over de oceaan naar St. Lucia.
Een paar geweldige feesten in de vertrekkershaven. Daarna het vertrek: met 186 boten aan de start. Een magnifiek gezicht! Twee tot drie dagen met metgezellen om je heen. Daarna was je ze wel kwijt en voer je gewoon alleen.
Een paar dagen met harde wind gevolgd door een windstilte. Daarna de passaat winden opgepakt. De nachten zijn een geweldige beleving onder prachtige sterren hemel. Een prachtige opkomende maan die ook weer verdwijnt. De nachtelijk opsta partijen, wisselen van de wacht. Waarbij je iedere keer weer hard wakker wordt gemaakt. Metgezellen die snurken, maar ook daar wen je aan. Een tocht die voor herhaling vatbaar is.

*****

Donderdag 7 december 2017
“Net een squall kunnen ontwijken maar je ziet dat er steeds meer cumuluswolken komen en die ook al verticaal groeien, met wat windeffecten die daar dan bij horen. Parasailor staat nog steeds op, waren wel klaar om hem naar beneden te halen net maar bui ging achter ons langs naar wat meer ZW dus naar het grotere veld toe. Lopen dan zo vlak voor zo'n bui en nu soms nog ff wel 12 knopen, en dat schiet op. Wij denken dus echt een dag eerder aan te komen dan dat hun schrijven en wel op zondagmiddag”

*****

We zullen het zien…..krijg het gevoel dat ze er ook wel weer naar uitkijken om voet op vaste wal te zetten. We blijven het volgen, het volgende verslag zal ik waarschijnlijk plaatsen nadat ze op St. Lucia, Rodney Bay aangekomen zijn.

• 07 December 2017 - 17:52

Helma Polman :

Ha die Eric, ik vind het geweldig om jullie (stoere) verhalen te lezen. Spannend maar fantastisch avontuur voor jullie. Snap volkomen dat Betty niet mee is gegaan

• 07 December 2017 - 17:58

Wilfried En Jolanda:

Hoi Eric en bemanning,

we hebben genoten van jullie verhalen en wensen jullie ook tijdens de laatste loodjes een behouden vaart!

veel groeten, Wilfried en Jolanda

• 07 December 2017 - 20:20

Andre:

Hoi Eric,

super mooi om je verhalen te lezen en wat een uitdaging, ik wens jullie laatste dagen nog een behouden vaart toe.

groetjes Anita Sam Max Andre

• 07 December 2017 - 22:00

Will:

Erik en bemanning,
    Wat mooi om zo met jullie mee te reizen! Prachtige verslagen van jullie spannende en minder spannende momenten. Ook weer wat geleerd ober zeilen, vissen wind en wolken en.... hoe je moet improviseren en klussen.
    Behouden vaart en nog even genieten voordat jullie aankomen op St. Lucia en de droom een herinnering is geworden.
    En Betty: jij ook bedankt voor jouw aandeel in de verslaglegging, ik heb er van genoten

• 07 December 2017 - 23:02

Bill Groenewoud:

Hoi Kaptain Eric , Pieter en Kees wat een leuke reisverslagen en wat gaat het snel lijkt wel sneller dan met het vliegtuig echt echt mijn complimenten ben je goed verzekert Eric dan vaar je toch gewoon met 9 knopen de box in van de haven op zeil stoer man de ik wacht wel af op NOS JOURNAAL Zondag 13 December Groet Bill , Marleen

• 07 December 2017 - 23:40

PA En MA :

Hoi ERIC ,en maatjes ! fijn te lezen dat het jullie goed gaat ,eten drinken steuren slapen en samen genieten enz: iets maken dat licht je wel ,je lijkt op je vader .wij hopen dat alles veder goed blijft gaan .

Fijn dat we mee mogen leven met jou reis Betty ook bedankt .Lieve groetjes PA en MA

• 08 December 2017 - 10:44

Nico Arnts:

Hoi Eric, Pieter en Thies,

Ik kreeg pas gisteravond de link van Han toegestuurd die ik na thuiskomst gelijk heb geopend. Jammer dat ik nu pas ben "aangemonsterd". Lijkt me reuze spannend wat jullie zoals meemaken! Nog een paar dagen en dan hebben jullie je einddoel bereikt. Eric, jij waterrat, ziet daarmee een grote wens in vervulling gaan. En dat hebben jullie hem met z'n drieën maar mooi geflikt! Succes met de laatste mijlen.

• 08 December 2017 - 10:45

Thijs:

Heey mannen, leuk te lezen. de dagelijkse dingen aan boord. De voorspellingen , tegenslagen en de verrassingen. Prachtig. Als je aan wal komt neem snel een borrel, en geniet nog na van het prachtige weer, en een geweldige vaart. Hier is het kil , koud en nat terwijl ik dit schrijf. Dus blijf nog maar even daar.
    Succes met de laatste meters.

Groet Thijs

• 08 December 2017 - 12:25

Ric De Groot:

Geweldige verhalen, ik lees ze met veel interesse, plezier en bewondering. Inderdaad gelukkig een McGyver aan boord, die alles op lost. De laatste mijlen, hopelijk in fatsoenlijk weer. Behouden vaart naar Santa Lucia.