Op naar de Azoren - Reisverslag uit Azoren, Portugal van Eric Visschers - WaarBenJij.nu Op naar de Azoren - Reisverslag uit Azoren, Portugal van Eric Visschers - WaarBenJij.nu

Op naar de Azoren

Blijf op de hoogte en volg Eric

29 Mei 2018 | Portugal, Azoren

24-05-2018:
Haai die haai,
Weer even een update vanaf open zee. Na die bui van gisterenmorgen, waar in een half uur tijd ongeveer netzoveel regen naar beneden kwam als bij ons in de maanden maart en april samen, hebben we lekker weer gehad. Hebben het eigenlijk nog steeds goed getroffen. (is ook aan onze kleur te zien), kunnen zo asiel aanvragen in Nederland. Ferdinand had het geluk dat die met dat buitje de wacht had en buiten nog wel enigzins probeerde te schuilen onder de buiskap maar regen kwam horizontaal voorbij en was dus ook zeiknat, net als zijn hut want had vergeten het raampje dicht te maken. Maar een uurtje later was alles al weer droog in de wind en zon. We liggen nog steeds een ruime windse koers met rollers van schuinachter en bij een beetje wind loopt het wel lekker door maar als die onder de 15 knopen zakt is de snelheid er wel uit. Parasailor staat er immers niet meer op de de koers kunnen we ook minder gunstig maken. Daarbij draaide de wind ook nog eens de verkeerde kant op en gingen we meer zuidelijk dan gepland. Na een halve dag te hebben aangekeken maar besloten te gijpen en weer wat noorderlijker te koersen, daar moeten we immers ook heen alleen we zijn wat meer gezakt voor het grote koufront dat onze kant op komt met de bijbehorende ellende erin. Met mijn berekeningen en koers die ik daarbij hanteer zouden we een staart daarvan meepakken en proberen in die wind mee te liften richting oost. Zoals het er nu uitziet krijgen we max
23 knopen, misschien een uitschieter naar 25 maar daar raken we nog niet zo van in de stress. We liggen dan ruime wind of voor de wind. Vannacht hebben we even een uurtje of 3 gemotord omdat we nog maar 2,5-3 knopen liepen en konden de accu's weer ff wat bijladen. Wind was inmiddels wat gunstiger gedraaid en aangetrokken en liepen een mooie koers van 100 met zo'n 7-8 knopen snelheid. Vanmorgen tijdens mijn wacht het grote karwei gedaan dat al lang moest gebeuren....haren wassen en ontknopen. Fijne bijkomstigheid was dat ik, vanwege het motoren, lekker warm water had, want tja, ik ben daar niet in 10 minuten mee klaar. De haren die uit de borstel kwamen kunnen ongeveer 7 meerkoeten een nest van maken. Heb via mijn weer satelliet mooie plaatjes binnen gehaald van die depressie en kan ook zien dat wij die grote hap ellende wel grotendeels mislopen. Nog ff de gribfiles nagelopen en uitgepluisd met berekeningen van waar we wanneer zijn bij welke wind etc. en ziet er nog steeds toppie uit. (goeie navigator he, dat ze die nog niet bij de VOR gevraagd hebben :-)).
Zijn trouwens vannacht over de theoretische helft gevaren (tot de Azoren dan). Dat gaan we vanavond belonen met een wijntje bij de nasi die ik gemaakt had met de laatste verse producten zoals tomaat,ui, paprika, knoflook etc. We komen qua eten en drinken niets te kort. (maar thuis mag jij het gewoon blijven doen hoor schat...) Vis zit er op dit hele stuk oceaan niet, op die 2 walvissen na dan. Af en toe een vliegend visje maar die kun je ook op 1 hand tellen, en hele vloten met Portugeesche oorlogsschepen, waarvan sommige lila transparant met een rose bovenkant zijn. (kwalllen) Nog even onze positie: 24-05-2018 13.20 UTC 35.44N en 46.36W bij een koers van 100.

25-05-2018:
Het is nu vrijdagmiddag 13.30 UTC (bij jullie 15.30) en zitten nog in t laatste deel van het overtrekkende front. Nu hebben we nog zo'n 20-21 knopen wind maar de golven zijn in de afgelopen uren ook flink gegroeid. Hebben op de top ongeveer 23-24 knopen gehad en dat is precies wat ik verwacht had. Hebben snelheden gehaald tussen 11-12 knopen en maken ook de nodige mijlen zo. In de afgelopen 12 uur al 102 NM afgelegd. Als we weer eens met zo'n grote golf meeliften gaan we over de 15 knopen en je voelt dan ook aan het schip dat het sneller is dan de rompsnelheid. Het beste merk je dat als je onder in de hut ligt (probeert te blijven liggen). Verwacht dat over een 4-5 uur het front grotendeels weg is en we weer in 18-19 knopen wind varen. Dit zal tot in de nacht duren en dan gaat de wind meer liggen. Met de koers die ik berekend en uitgestippeld heb, zijn we optimaal door alle passages genavigeerd en de beste wind opgezocht zonder daarbij teveel van de koers te hoeven uitwijken, sinds het vertrek van Bermuda. Dit hebben we goed gedaan, perfect eigenlijk en daar mag ik mezelf als routeplanner/navigator/kok best wel een klopje voor op de schouder geven. We zijn ruim 2 dagen later dan de ARC vertrokken en liggen al midden tussen hun in. Hebben zo nu en dan VHF contact met andere boten. Veel Nederlanders in de buurt ook.
Onze positie momenteel: 36.25N 42.33W COG 087 en een gemiddelde snelheid van 8,6 knopen. Lekker snel he

27-05-2018: Zaterdagnacht was rustig verlopen en in de ochtend om 11.00 UTC besloten om weer te gaan vliegeren, onder parasailor dus. Daar wonnen we ruim 2-2,5 knoop in snelheid mee. Stond er lekker op, rustig weer, en af en toe schoot er een bui achter ons langs. Zonnige dag en heb dan ook weer voor in de hangmat gelegen. Later, zo rond 16.15 uur zag ik dat een klein buitje ons wel zou raken en wou de hangmat er ff afhalen zodat die droog bleef. Op hetzelfde moment zie ik een stuk of 8 dolfijnen onze kant op springen, en riep Ferdinand, die achter in de kuip stond om hem erop te wijzen. We pakken allebei onze camera.... en weg waren ze al. Meestal blijven ze wel een tijdje voor de kop spelen maar deze niet. Opeens schiet de parasailor voor de kop langs en ik ren naar achteren om bij te sturen maar dat mocht niet meer baten. In het begin kwam die weer goed maar door de draaiingen van de wind en de toegenomen kracht hierin, loefde die helemaal op en wezen we met de neus al tegen de wind in. Door die krachtige zwaai, waarbij we trouwens flink scheef hingen, vloog alles wat niet helemaal zeevast stond door de boot. Parasailor in de zalingen en kreeg m niet meer terug, zelfs niet met de motor die ik ondertussen al gestart had. Op een moment hing het zeil aan de achterkant van de mast over alle zalingen heen. Nou, das lekker, hoe krijgen we die weer zo heel mogelijk terug. Hadden al wel een winkelhaak gezien dus hij was al kapot.
Dit alles gebeurt dus in een flits. Weer rustig terug gestuurd en wonder boven wonder kwam die dus wel weer in zijn oude positie terug. Natuurlijk met wat schade aan de rode (BB) kant ook bij de vleugel. Maar echt tijd om te kijken hadden we niet want wilden dat ding zo snel mogelijk beneden hebben. Het regenen was ondertussen ook al begonnen. Ferdinand in de kuip en ik voorop. Rode lij lijn laten vieren en ik de slurf erover trekken. Zo goed en kwaad het zeil in de trompet frommelen en die borgen op de kikker.
Slurf snel aan dek laten zakken zodat die geen wind meer kan pakken en maar het luik in. De gewone zeilen maar weer opgezet en verder in de goeie richting. Het leek dus zo'n klein onschuldig buitje maar pakte totaal anders uit. Terwijl we met grote golven en 18-20 knopen wind het zeil de hele nacht heel door wisten te brengen, gebeurt dit bij daglicht bij iets kleins. Maar goed, het is gebeurd en ik ben ervan overtuigd dat dit weer te repareren is. De wind is later op de dag echt gaan liggen en lopen met de gewone zeilen op niet meer zo bar, gewoon ruk eigenlijk. Hebben nog zo'n 7-8 knopen ware wind en zelfs als we van een grotere roller afsurfen komen we niet meer boven de 4 knopen in snelheid uit. De aggregaat moest even aan om de accu's wat bij te laden maar besloot om, als we dan toch brandstof moeten gebruiken, maar de motor te starten en die op 1600 toeren mee te laten draaien zodat we toch iets vooruit komen. We zitten nl met een bepaalde afstand die we moeten afleggen per dag zodat we de wind nog gunstig kunnen meeliften voor een paar dagen zonder al eerder in de windstilte te komen. Vannacht gaat de wind iets zuidelijker draaien en iets in kracht toenemen (verwachting) en kunnen we tot een groot deel van maandag profiteren van die gunstige wind. Dan verwacht ik een windstilte en noordelijker zelf een draaiing van wind die we dan tegen krijgen. Dit krijgen we zowiezo op dinsdag dus de eindsprint wordt nog vol tegen de wind en golven in. Maar zover is het nog niet, dat kan nog veranderen.
Onze positie momenteel om 01.00 UTC (bij jullie 03.00) is: 37.16N en 38.17W COG 080 en SOG 5.5 kn op de motor Hebben wel in de afgelopen 24 uur
136 NM afgelegd. Gisteren waren dat er 192. Zolang we de komende 2 dagen maar minimaal 120 halen liften we mee. Oh ja, volgens Ferdinand kan ik, als het met duiken niets meer uitpakt, nog altijd kok worden, das toch een mooi compliment niet? We genieten er culinair ook goed van, voor zover je het culinair kunt noemen met wat we aan boord hebben...

Het heuglijke feit heeft zich net voorgedaan dat we om exact 07:59:19 UTC precies op positie 37.29.278N en 37.29.278W voeren. Leuk weetje.

28-05-2018:
Hier loopt ook alles nog prima, Lekker op kunnen schieten overdag met de wind maar ging tegen de avond wat liggen. Wel tijdens het eten een hele school dolfijnen rondom en voor de boot en later nog een keer. In de ochtend nog walvissen gezien maar op afstand.
Was wederom alweer een mooie zonnige dag. Ga zo weer het nieuwe weerplaatje ophalen om te kijken of het nog niet veranderd is. Naar mijn verwachting lopen we woensdag binnen in Horta. Vis wil nog steeds niet bijten hier, of die is er niet of ze zitten zo vol dat ze mijn aas niet willen. Heb al van alles geprobeerd en hangt er ook dag en nacht achter. Nu een met een stalen onderlijn, mochten we het niet gelijk zien dat ze die niet door kunnen bijten. Maar goed, we hebben nog steeds ander eten gelukkig. Nog 200 mijl tot Horta

29-05-2018:
De laatste loodjes zijn we mee bezig, komen vannacht rond 00.00 - 01.00 binnen verwacht ik. Hebben een paar uurtjes gemotord toen de wind ging draaien maar waren in de ochtend, net voor een bui al flink op snelheid, is ook sindsdien niet meer gaan liggen. Ik lag wel ff op bed, wat heet liggen, stond in bed. Dan heb je een idee hoe schuin we lagen.
Ben er maar uit gegaan want dat is geen liggen zo. Nog de fok deel binnen gedraaid maar dan liep t niet lekker meer. Later een reef gezet en fok voluit en loopt weer als een trein. Zitten midden tussen de ARC deelnemers, de meeste nog voor ons maar zijn met een inhaalrace bezig.
Varen er zo al een paar voorbij. Een groot vrachtschip kwam oplopen maar ging toch niet over ons heen maar netjes ernaast. (hebben we de Bermuda driehoek overleeft zou je vlak voor de finish overvaren worden...) Koken is geen optie, Golven worden ook steeds groter en hebben wind pal tegen. Kan amper binnen staan. Maar wel de gang erin. Hoop dat we ergens een plekje hebben in de haven maar zie dat het er erg druk is. We zien het wel.

----------------

Ik krijg net een telefoontje van Eric via Ferdinands telefoon die al bereik heeft : land in zicht !!
Nog 20 mijl naar de Azoren , op naar Horta op het eiland Faial. Na een kleine 2 weken Atlantische Oceaan weer fijn even aan land. Wat reparaties uitvoeren en Jos sluit aan op vrijdag !

• 30 Mei 2018 - 06:05

Wilma:

Weer vanalles mee gemaakt zeg .... mooie verhalen & bezoek van walvissen en dolfijnen en af en toe plaatselijke bui !! en dan gelukkig telefoontje “Land in zicht “ook weer heel fijn voor het thuisfront !! Lekker effe genieten op de Azoren

• 30 Mei 2018 - 09:28

Corine:

Goed bezig mannen!!

• 30 Mei 2018 - 10:27

Vincent:

Hallo Ferdinand, ( en de anderen natuurlijk ook)
    Kreeg net dit reisverslag door. Het zijn mooie verslagen. Het is niet alleen genieten maar ook werken als ik dat zo lees, goed hoor. Ik wens jullie nog veel plezier en een behouden thuiskomst. Er liggen veel nieuwe nummers op je te wachten. Groeten

• 30 Mei 2018 - 12:17

Maarten:

Geweldige ervaring en weer heel anders dan de heenreis. Gelukkig de Bermuda driehoek overleefd en al over de helft heen. Geniet er nog van daar en goede reis nog voor het laatste deel!

• 30 Mei 2018 - 12:19

Thies:

Azoren! Mooi, dat is al het grootste stuk. Nu verf kopen voor het steiger-logo of muurschilderij. Heb ik vorig jaar ook gedaan: hoort erbij! En, tip; met de scooter naar de vulkaan is zeker de moeite waard!
    Veilige voortzetting!

• 02 Juni 2018 - 16:43

Jo Willems:

Leuk al die verslagen, nu nog in boekvorm, behouden reis terug, en met de hartelijke groeten jullie, Jo

• 03 Juni 2018 - 10:26

Annelieke:

Op richting Gibraltar! Vergeet daar niet een goeie gin te proeven