Catch of the day ! - Reisverslag uit Azoren, Portugal van Eric Visschers - WaarBenJij.nu Catch of the day ! - Reisverslag uit Azoren, Portugal van Eric Visschers - WaarBenJij.nu

Catch of the day !

Blijf op de hoogte en volg Eric

07 Juni 2018 | Portugal, Azoren

Dinsdag ochtend 5 juni
Na een kleine week Azoren, vertrekt de Anzur met zijn inmiddels 3-koppige bemanning richting het Spaanse vasteland. Koers wordt gezet richting Gibraltar.

Eric en Ferdinand hebben eerst een paar dagen in de haven van Horta gelegen op het eiland Faial. De haven lag hartstikke vol, het is een komen en gaan van zeilboten. Natuurlijk hebben ze het alom bekende Peter Sport café bezocht, hier moet je als zeiler geweest zijn ! Dit café wordt ook gebruikt als “postkantoor”, familieleden kunnen hier post voor hun reizende geliefden naar toe sturen, die kunnen dat dan oppikken op het moment dat ze in Horta aankomen. Natuurlijk hebben de heren ook genoten van heerlijk vers eten, das weer wat anders dan blikvoer . Eric en Fer hebben het eiland verkend met een tuktuk. Donderdag kregen ze ook nog gezelschap van de Mar-Jolie, Frank heeft met zijn vrouw en 2 dochters ook met de ARC de oversteek gemaakt naar de Cariben, nu heeft hij met zijn vader en beste vriend de boot terug gevaren naar de Azoren. Hij zeilt de Mar-Jolie in de zomervakantie met zijn gezin dan terug naar Nederland.
Vrijdag is het 3e lid van de bemanning aan boord gekomen : Jos. De laatste avond in Horta werd natuurlijk weer doorgebracht in Peters Sport Café.

Zaterdag werd koers gezet naar het eiland Sao Miguel, Ponta Delgada. Een reis van 26 uur. Zondag werden de heren in de haven opgepikt door Rui, een collega duiker waar Eric een aantal jaren geleden mee heeft gewerkt in Ponta Delgada. Ze hebben de mooiste plekjes van het eiland gezien en heerlijk gegeten ! Ook het parasailor zeil is hier gerepareerd , dus klaar voor de tocht naar Spaanse vasteland. Als afsluiting hebben Fer, Eric en Jos nog een herinnering achter gelaten in de haven, tussen de vele andere schilderingen die gemaakt zijn door varende gasten.

-----------------------

06-06-2018: Haai die haai,

We zijn nu bijna 27 uur onderweg na onze laatste stop in Ponta Delgada. Op en rond het eiland hing nog een grote wolk maar wij op zee vol blauwe lucht met zon. Lekkere temperatuur en dus al snel shirts uit. We hebben een halve tot ruime windse koers en lopen redelijk lekker door. 6,5 tot soms 8 knopen. In de nacht is het wat afgezwakt maar inmiddels alweer wat meer. Overdag nog dolfijnen en een schildpad gezien. Zitten midden tussen de vissersboten maar bij ons zit er nog niks aan. Nu vissen hun ook op diepte en met netten. Maar toch vannacht had ik beet, en haal binnen maar op 10 meter vanaf de boot wordt het minder hard binnenhalen, shit, vis er weer af. Balen. Maar ook weer goed nieuws want dan gaat Jos deze ochtend met het deeg beginnen voor de pizza voor vanavond. We zijn benieuwd. Onze positie momenteel is 37.35N en 22.11W. Rond 15.00 komt er een koufront over maar zit naar mijn beleving niet veel slechts in. Wel gaat de wind direct daarna draaien en zal dan vanuit het noorden komen. Gaan dus over stuurboord verder en dat zal zo blijven tot Gibraltar waarschijnlijk. Nou veel meer spannends heb ik tot nu toe nog niet te melden. Wel dat toen wij uitvoeren het grootste deel van de ARC Europe toen binnenliep. Mooi op tijd weg.

Goeie avond lief,

Nog ff een update van de dag. Vanmorgen met mijn wacht is Jos begonnen om het pizzadeeg voor te bereiden voor de pizza van vanavond. En ik vond dat de generator telkens maar te vaak onbelast draaide om alleen maar wat telefoons, laptop, sateliet comms en accu's op te laden. Aangezien de kabel van de boiler tijdens de eerste oversteek was door gesmolten van die kortsluiting vond Ferdinand dat wel een mooi werkje voor hem. Ik heb nog naar een losse stekker gezocht maar had alleen van die blauwe liggen. Dan maar een van een verloop afgehaald zodat die die kon gebruiken. Die werkt dus ook weer, hebben we tevens weer warm water voor de afwas etc. De dag is wederom zonnig verlopen. Veel met z'n drieen buiten gezeten overdag. Om
17.00 ben ik nog ff op bed muziek gaan luisteren omdat ik om 18.00 weer wacht had. Maar daar lag ik geen 2 minuten toen er geroepen werd, VIS aan de lijn.... Gelijk het bed uit en in m'n onderbroek vis binnen gaan halen.
Nou dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hij trok mij bijna van dek. Even laten vechten en telkens als het ff wat minder was haalde ik weer wat binnen. Dat ging zo ff door. Ferdinand pakte alvast het visnet en Jos kwam al met de camera aanzetten. Na een heel gevecht kwam het einde dichterbij maar hadden nog niet gezien wat het was. Bij een Mahi Mahi bleef die vrijwel de hele tijd aan de oppervlakte en liet zich ook meeslepen, maar dat was nu anders. Uiteindelijk kwam er wat tevoorschijn...TONIJN. yes eindelijk. En wat voor een. Het schepnet was een lachertje, daar ging die niet in passen. Dan maar aan de lijn omhoog en met de hand achter een kieuw binnenhalen en aan dek leggen. Vis moe maar wij ook. Maar ik had mijn beide handen erop tesamen met m'n hele gewicht, en dat was nodig ook.
Wat een sterk beest. En we schatten hem 18-20 kg. Als je die visrol bekijkt waar de lijn opzit, die is helemaal vervormt. Nou hier kunnen we tot aan Gibraltar met zijn drieen ruim van eten. Wat een moten. 2 moten in de koelkast gelegd voor morgen en de rest in de diepvries, Paste er maar net in. 1 moot omvat de hele bodem van de afwas teil, dan heb je enig idee wat voor een omvang. Dek schoongemaakt en Jos ging aan de pizza beginnen want dat was ook al zover voorbereid. 2 pizzaplaten vol gemaakt, 1 met tonijn en 1 met salami. Heerlijk van gegeten, toetje erachteraan, tonic erbij. Weer een feestmaal. 's middags had ik al wat noedelsoepjes gemaakt, curry maar doe er dan nog extra piri piri saus bij. We houden alle drie van spicy eten en lusten ook alles, makkelijk. Op het zelfde moment trok ook het koufront over, was al een beetje in aankomst tijdens de visvangst maar kwam nu wat verder over. Zit zoals gewoonlijk bij een hogedruk gebied niet veel narigheid in. Beetje miezerregen en klein beetje meer wind maar stelde niks voor. De bewolking zat tot aan zeeniveau maar over BB zag je al licht en zon doorkomen. En zoals het vaak is bij een koufront, alsof je met een mes snijdt, gaat de wind ineens om van richting als die voorbij is. Was er al op voorbereidt, had al aan allebei de zijden een bulletalie geplaatst en de fok binnegehaald. Wind ging over, zeil mee over en fok weer uit. Dit hele verhaal speelde zich af binnen 2 uur (vanaf beet tot
gijp) De golven zijn gelijk minder geworden maar de wind ook.
Nou, alles weer in korte tijd gehad, kunnen we weer rusten. We zijn dus ook uitgevist want meer kunnen we niet kwijt. Eerst maar eens opmaken. Mijn wacht zit er zo op en is Jos aan de beurt.

Jullie zijn weer op de hoogte, hoef dus niet bang te zijn dat we niet genoeg proteinen binnen krijgen.
Dikke kuss en tot het volgende verslag (nu zullen we wel over SB blijven liggen tot het vaste land)
xxx team Anzur

• 07 Juni 2018 - 08:24

Pa Bep :

hallo zeemannen; wat een reis, en wat je meemaakt!!en wat een mooi eiland
    ja, dit zou ik ook wel mee willen maken, maar ja; het verslag van jullie is ook
    al een belevenis ,; en ja !!!! eindelijk een echte vis, een tonijn!!!!!ik zou bijna
    willen vragen breng een stukje mee !!!ha,ha.
    groeten van ons en een goede vaart. Pa en Ma Nistelrode.

• 07 Juni 2018 - 12:05

Will:

Leuk verslag en mooie foto's. Ben ook benieuwd naar een foto van de heerlijke tonijn. Jammer dat we niet even een mootje kunnen komen halen voordat jullie die tegengegeten hebben :)

• 08 Juni 2018 - 07:11

Wilma:

Goedemorgen ,wat een verhalen weer , lekker tonijn !! super ,lekker genieten !!
    groetjes Wilma

• 08 Juni 2018 - 12:38

Annelieke:

Wat moet dat voor een Tonijn geweest zijn!!? lekker hoor, verse vis! vast en zeker bijna net zo lekker als een broodje döner uit je favoriete tentje in Duitsland?!
    Prachtige foto's en mooie verhalen! Groetjes uit Schaijk

• 09 Juni 2018 - 13:37

Hans IJzerman :

Fer, leuk om de verslagen te lezen. Een hele belevenis en mooie ervaring met verse tonijn als leuke bijkomstigheid. Goede reis en behouden vaart voor jou en de rest van de bemanning. Groetjes Hans