Op weg naar Gibraltar - Reisverslag uit Azoren, Portugal van Eric Visschers - WaarBenJij.nu Op weg naar Gibraltar - Reisverslag uit Azoren, Portugal van Eric Visschers - WaarBenJij.nu

Op weg naar Gibraltar

Blijf op de hoogte en volg Eric

09 Juni 2018 | Portugal, Azoren

Zoals ik al verwacht had en geschreven is vandaag en avond een beetje onstuimig verlopen. Met grote regelmaat kwamen er flinke exemplaren buien over met de nodige regen en vooral wind. Zelf heb ik 28,6 knopen gehad maar had gelukkig al de fok binnen gedraaid en 2e reef gezet. Heb goed opgelet destijds bij Henk in de les. Een aardig exemplaar cumulusnimbus kwam onze richting op zetten en toen al voorzorgsmaatregelen getroffen.
Deze heeft ons gelukkig geschampt maar verder op de dag kwamen nog wel grotere voorbij. Maar gereefd met 2 vingers in de neus over laten komen.
Lagen ook op een rot koers, plat voor de wind dus maar iets oploeven en later een keer gijpen om een beetje in de richting te blijven varen.
Flinke golven erbij die de snelheid ook niet verbeteren maar hebben toch
150 mijl kunnen halen vandaag. Nu net zelf de nieuwe dag begonnen en de wind is zoals verwacht volgens de gribfiles gaan ruimen en varen nu een meer halve windse koers. Fok net voor een deel erbij getrokken en de buien (lees wolken) zijn heel redelijk. Ik kan ze niet zien want het is erg donker maar lopen lekker door in de richting van het waypoint, Gibraltar.
Dit zal waarschijnlijk ook het eindpunt worden want Jos zal hier wel afstappen om naar de crematie of begrafenis van zijn neef te gaan. Deze wordt nu nog kunstmatig in leven gehouden omdat die donor is. Dit geeft wat ruimte voor Jos. We zijn al ruim over de helft en moeten nu nog zo'n
400 mijl. Als we gemiddeld een 140-150 mijl per dag zouden kunnen doen zijn we er over 3 dagen. Wil daar de boot voor een paar weken laten liggen zodat ik thuis die voorbereidingen van dat werk ook mee kan regelen en ben met jouw verjaardag dan ook thuis. Vaar ik m begin juli wel verder naar Denia.
Vergeet jj niet de iridium abonnementen op te zeggen, ook die van GMN in Amerika. Dat moest bijtijds al. Eindigen dus eind juni. En laat ook de verzekering weten, Dave Andrew, dat we al bijna op Europees vast land zijn. Positie momenteel om 01.45 UTC is: 37.03N en 13.46W. Jos heeft vandaag heerlijke tonijnpasta gemaakt met nog veel verse producten. We hebben alles in een keer opgegeten en niks meer overgelaten voor morgen.
Ga nu verzenden en evt nieuwe mail binnenhalen en weer plaatsnemen achter het stuurwiel. Zit in compleet zeilpak om droog en warm te blijven mocht er een bui overkomen. Maar front is weg en lagedruk trekt ook weg denk ik.
Krijgen we later wel weer een windstilte misschien. We zien wel.

xxx dikke kus en ik bel anders misschien nog wel vanmiddag.