Van Gibraltar naar Gran Canaria, Las Palmas - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Eric Visschers - WaarBenJij.nu Van Gibraltar naar Gran Canaria, Las Palmas - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Eric Visschers - WaarBenJij.nu

Van Gibraltar naar Gran Canaria, Las Palmas

Blijf op de hoogte en volg Eric

14 November 2017 | Gibraltar, Gibraltar

Hier dan eindelijk het 2e verslag van de grote reis …… de meesten van jullie hebben Eric nog gezien tussen 31 oktober en 8 november, toen hij een week thuis was om zijn 50ste verjaardag te vieren, maar ik wil jullie toch het verslag van Gibraltar naar Gran Canaria, Las Palmas, dat hij toen al had afgelegd, niet onthouden.

*****
Totaal nu ca. 430 mijl afgelegd van Denia tot aan Gibraltar. Vanavond op tijd naar bed. Morgen is het hoogwater om ca. 04.11 uur in de straat van Gibraltar, normaal ca. 3 uur na hoogwater daar westwaarts zijn. Maar hier nog uitvaren etc. Dus ergens rond 06.00 – 06.30 hier weg.

Vrijdag 20 oktober
Om 05.00 uur opgestaan en om 06.00 uur de haven van Alcaidesa verlaten om zo op de gunstige stroom in de straat van Gibraltar mee te kunnen liften. Of dat helemaal gelukt is, is nog de vraag. Komt misschien ook omdat we de wind pal tegen hadden maar wilden vanwege het tijdschema niet nog een dag wachten . Het is redelijk fris ’s morgens en een jasje is dan ook noodzakelijk . Maar het is droog. Eenmaal verder de straat uit wordt het beter en gaat het prima op alleen de zeilen, dus motor uit. Het zonnetje begint te schijnen, geen wolken aan de lucht maar het windje blijf nog wat fris. Omstreeks 12.00 -12.30 uur krijgen we meldingen van Tarifa Traffic / Tarifa Marine. Zochten een rubberbootje met onbekend aantal mensen aan boord. Laten wij die nu net zien. Contact via VHF naar Tarifa en positie doorgegeven van bootje. Er waren ondertussen al diverse patrouilleboten op het water en dus redelijk in de buurt. Moesten doorgeven van aantal personen en motor of peddels etc. Was moeilijk te zien want meeste mensen lagen op de bodem. Toen de patrouilleboot kwam, voeren ze ook snel weg. Waarschijnlijk vluchtelingen. Om 14.30 uur toch een redelijk aantal mijlen uit de kust van Marokko nog een veel kleiner zwart bootje, op zo’n 30 mtr. van ons af. Pieter lag op bed en ik vlucht naar beneden, Pieter wakker gemaakt, portemonee etc. veilig gesteld, en verlopen bankpasjes in het zicht gelegd. Er zaten wel 8 personen opgepropt in het kleine bootje met klein buitenboordmotortje, voeren richting Spanje, maar wel nog verder de zee op . Raar gebied hier momenteel. We zetten maar weer koers richting ons waypoint. De wind draait iets en komt vanaf Noord-West wat gunstiger is voor ons. Er staat maar iets van een 10 km wind en dus niet heel hard vooruit. Vanaf nu gaan we de dagen vanaf 00.00 uur tellen dus vandaag een iets kortere dag. (Qua statistieken) De golven worden iets hoger maar de wind is er nog niet. Dus ligt dat zeil steeds te flapperen. Een collega zeiler die op ca. 10 mijl bij ons vandaan ook die richting op zeilt, en die we trouwens met het blote oog niet zien, was er schijnbaar ook klaar mee met dat geflapper, want ik zag op de AIS dat hij ff tegen de wind in stuurde om waarschijnlijk zijn zeil naar beneden te halen en op de motor verder te gaan tot er wat meer wind komt. Wij hebben niet gemotord en de wind trok al iets aan. Tot 00.00 uur middernacht hebben we het hele traject 566 Nm afgelegd in ca 98 uur, met een gemiddelde van 5,8 knopen en max. 13,6 knopen. ( dit is waarschijnlijk vanaf Benidorm omdat we toen pas dit ingesteld hebben. Dus vanaf Denia – Moraira nog niet. Deze dag vanaf Gibraltar 95 mijl in 17.15 uur. Met een gemiddelde van 5.5 knopen en max. 10,8 knopen.

Zaterdag 21 oktober 2017
Begint nog met niet teveel wind, maar zal ’s middags later wel beginnen, de golven worden dan ook groter en hoger. Tegen de avond begint het echt te waaien. Voor die tijd nog snel het touw van de 1e reef door het blok gehaald omdat die los geschoten was. Dan hoeft dat niet in het donker en met harde wind. We gaan nu ook vaart maken en hebben het fok binnen moeten halen. 22 knopen geeft de teller aan en we hebben in snelheid zelfs even de 17.1 knopen aangetikt. Gemiddeld die dag 7.2 knopen gevaren over een afstand van 168,1 mijl. We bereiken nu de positie 33.49.063N 9.29.978W Totaal nu 737 mijl in 121.5 uur. De golven zijn nu fors en komen van SB achter. Koers iets moeten verleggen (afvallen) i.v.m. de wind.

Zondag 22 oktober 2017
Ik ben net naar bed gegaan en Pieter doet weer de hondenwacht (00.00 – 04.00 uur) . Overdag delen we een beetje op zoals het uit komt vanaf een uur of 19.00 ga ik dan op post tot 00.00 en probeer dan wat te slapen (Dit is mij een aantal dagen niet gelukt, wel liggen en uitrusten maar slapen niet) Om ca. 04.00 uur kom ik dan weer op post tot zonsopkomst, die zich trouwens weinig laat zien. ’s Nachts hebben we onze zeiljas aan vanwege de wind, vochtigheid en ook kou. De Second Wind, die andere zeilboot (catamaran) zij we uit het oog verloren , waarschijnlijk een haven in gevlucht. De eerste 6 uur van vandaag hebben we als 51,4 Nm afgelegd met een gemiddelde van 8,6 knopen en max. van 15.8. Kijk dat schiet op ! Nu het licht er door komt kunnen we ook de golven zien die ons elke keer van BB naar SB gooien . Zo’n 3,5 mtr. hoog met exemplaren van wel 4 mtr. Lange golven gelukkig . De wind neemt al iets af maar de golfslag heeft daar nog geen zin in. Laura en Betty vandaag even aan de telefoon gehad, doorgegeven waar we ongeveer varen en dat het goed gaat tot zover. We moeten wel een paar keer per dag de generator laten draaien, enerzijds omdat de zon ons in de steek laat en omdat de stuurautomaat op volle toeren staat te draaien. (Onze beste vriend trouwens op dit moment !) Ook de koelkast en diepvries staan aan en ’s nachts ook nog een lichtje voeren . toch nog aardig veel scheepvaart hier, en we zitten toch redelijk ver van de kust. Op het scherm lijkt het net op we op ramkoers liggen met zo’n tanker van 340 mtr. lang en 48 mtr. breed die met zo’n 23 knopen recht op ons afkomt. Maar eenmaal de lichten visueel hebbende blijkt dat er toch nog wel een mijl tussen ons in zit. Van koken komt niet veel met deze golven (en we zijn toch al geen keukenprinsessen) dus het eten blijft beperkt tot een plakje peperkoek, glaasje melk (houdbare) en een boterhammetje uit de diepvries. Sultana’s zijn ook makkelijk en ik heb net een bakje yoghurt met muesli op. Warme hap zit er niet in, misschien morgen een noedelsoepje.

Maandag 23 oktober 2017
De wind is gaan liggen en bij daglicht gijpen we naar andere koers. Golven nu meer van achteren. (die zijn nog wel hoog) Zeil staat nog steeds doordat er geen druk meer in staat terwijl een golf de kont wegzet. Iets gaan oploeven en de fok bijgezet. De koers is nu richting Lanzarote. Rondje boot gedaan en er ligt een inktvis aan dek. Zal er wel op gespoeld zijn toen de neus in een golf dook. Zien ook dat de lijn die het achterlijk van het grootzeil aan moet trekken op een punt heeft staat schavielen en al aardig door is. Moeten we vervangen in Las Palmas. Ook zit de bout die de giek aan de mast vasthoudt los, is ook beetje krom en zitten geen ringen of bussen in. Ook serieus aandachtspuntje in Las Palmas. Telkens als we de generator willen starten moet ik wat water vullen, weet nog niet waarom of dat het ergens wegloopt na de service ? Kijken we ook wel na in Las Palmas. Het weer is gewoon ruk , bewolkt en niks zon. Daar kan ik in Las Palmas niks aan doen. Hoop maar dat die daar wel schijnt. Als we Lanzarote aan willen doen zullen we wel weer in de nacht aankomen, zoals altijd. Eerst maar eens zien hoe alles verloopt. 17.30 uur wind weg en alles klappert. Motor gestart en op naar Lanzarote, wat repareren en op zeil naar Las Palmas varen.

Dinsdag 24 oktober 2017
Begint al met stress momentje ’s nachts, moet tussen grote vrachtschepen door manoeuvreren en opletten op ondieptes, maar de plotter is van slag en heb geen goede beelden meer, Pieter heeft op paar knoppen gedrukt omdat die de nachtmodus niet kon vinden en het scherm te licht stond. We hebben ook weer contact met de telefoon maar het is 02.00 uur ’s nachts dus iedereen slaapt. Rond 07.00 uur lokale tijd lopen we in het donker de haven binnen. Afgemeerd voor het havenkantoor en eerst de boot eens ontzilt. Om 09.00 uur betaald en naar een andere ligplaats gevaren. Hier liggen nog meer boten die de ARC en ARC gaan meevaren. Prachtige plaats hier rondom de haven, alles ziet er netjes uit, vriendelijke mensen en zo te zien nog herfstvakantie voor Engelsen, Duitsers en Fransen. Het is vandaag eindelijk een zonnige dag. Heb de giek verbinding aan de mast gerepareerd. BB verlichting gemaakt etc. rondje haven gedaan , zelf goede wasbeurt gehad, ’s avonds lekker gegeten en gedronken. Planning morgenvroeg om 05.00 uur op en om 06.00 uur varen. Welterusten. Dan op naar Las Palmas.

Woensdag 25 oktober 2017
Robin is jarig. Heb hem om 05.45 lokale tijd gebeld en gefeliciteerd. Wij zouden om 05.00 uur opstaan maar het waaide dermate hard dat ik in het donker niet het risico opzocht om de haven uit te varen. Omstreeks 07.00 uur wilde ik weg, maar door wat misverstanden met de marinero’s werd het wat later; trossen los en weg. Het werd al licht en direct buiten de haven zeilen op en varen.
Echter ik zie direct in het groot zeil in het voorlijk onderop een scheur van zo’n 40 – 50 cm. Hoe die erin is gekomen dat is een raadsel. Zeil iets ruimer gezet en liepen mooi rond de 9- 10 knopen. Dan zij we er zo. Helaas weer te vroeg gejuicht . Na de eerste 14 mijl, wind weg. Echt weg. Motoren, komt weer wat , zeilen op, net opstaan, wind weer weg. Dit zo’n 3 x. Weer gripfiles gedownload en die wind komt vandaag niet meer terug. Zeilen weer naar beneden en maar motoren tot Las Palmas. Gelukkig is het weer hier beter. Begonnen met wolken, zoals voorspeld en dat zou daar ook blijven. Maar richting Las Palmas, langs Fuertaventura hebben we nog vol zon en is het heet. Verwachting is dat we rond 23.00-00.00 uur lokale tijd binnen lopen , we gaan het zien.
Inderdaad om 23.00 uur waren we binnen. Niemand op VHF 11 te horen, nog plekje vrij voor havenkantoor en daar geparkeerd. Naar bed !

Donderdag 26-10-2017:
Om 06.00 uur komt er een Moody 66 naast ons liggen en om 03.00 uur was de Matenka ook binnen gelopen . Om 09.00 uur havenkantoor open en direct ingeschreven en alles tot 19 november betaald. Voor we naar ons ligplekje gingen eerst de tanks volgemaakt. 135 liter, valt mij nog niet tegen na al dat gemotor. Liggen in de rij tussen de ‘grote jachten’. Rondom de haven zitten allerlei service winkels en hebben daar ook al gebruik van moeten maken. De preekstoel is voor afgebroken. Grootzeil moet er weer af om te repareren. Lijnen die kapot zijn vervangen en een nieuw oog splitsen. Preekstoel losgemaakt en weggebracht zodat die gemaakt kan worden en daar gaat waarschijnlijk ook het zeil naar toe. Wat gedronken e n pizza gegeten langs de haven. Nieuw visaas gekocht en nu maar tonijn en zeebaars vangen. Met diverse andere booteigenaren gesproken .
Hebben in totaal zo’n 1254 Nm afgelegd in 193,15 uur. Max. snelheid 19,5 knopen.

*****
Eric is sinds 8 november weer op Gran Canaria; het gerepareerde zeil weer monteren, probleempje met de wc oplossen, het parasailor zeil is ook bezorgd, seminars volgen, er wordt door ARC van alles georganiseerd ; ze hoeven zich niet te vervelen ……19 november nadert snel ……

• 14 November 2017 - 12:10

Ria Peters:

Ik heb bewondering voor je moed en durf. We zien uit naar de volgende etappe. Succes en geniet ervan!

• 14 November 2017 - 14:58

Will:

Nog hartelijk gefeliciteerd met je 50e verjaardag. Veel succes en weinig pech op de volgende etappe!

• 19 November 2017 - 09:57

Riet:

Eric goeie vaart wij blijven in gedachte bij je tot horens groetjes