De Tweede reis : Van St. Maarten terug naar Europa - Reisverslag uit Bermuda Islands, Bermuda van Eric Visschers - WaarBenJij.nu De Tweede reis : Van St. Maarten terug naar Europa - Reisverslag uit Bermuda Islands, Bermuda van Eric Visschers - WaarBenJij.nu

De Tweede reis : Van St. Maarten terug naar Europa

Blijf op de hoogte en volg Eric

23 Mei 2018 | Bermuda, Bermuda Islands

7 mei 2018 : De Tweede zeiltocht begonnen ! Vanaf St. Maarten via de British Virgin Island Tortola , de American Virgin Islands Vieques richting Bermuda, de Azoren en uiteindelijk Spanje. Ferdinand Kersten vergezelt Eric op zijn reis.

‘onze zeiltocht is begonnen, zijn om ca 23.00 uur gaan varen met gemiddeld zo'n 20 knopen wind. beetje rotkoers plat voor de wind en met die rollers.
het grootzeil kan niet helemaal voor de wind staan omdat het anders tegen de zalingen loopt te schuren. Ondanks alle inspanningen om het omklappen van de giek te voorkomen, gebeurt het toch een keer en je raadt het al....
zeil gescheurd langs de mast over een dikke meter. 3 leuvers afgescheurd (zijn die karren die over de mast lopen om zeil omhoog te begeleiden) en zeker 1 zeillat kapot. Tja waarom zou het ook zonder problemen gaan bij mij... Zou jij kunnen opzoeken of en waar er een zeilmaker zit op de BVI.
Zelf denk ik Tortola maar weet niet in welke haven ik dan moet zijn Zou jij dat dan naar mij willen mailen. Zitten nu op 18.08.2 N en 63.44.8 W’

------------
Dat belooft weer wat op dag 1 ….. afijn ik heb contact gelegd met een zeilmaker in Tortola. Bij aankomst daar zijn de problemen gelukkig vlot weer opgelost…..9 mei kan de reis vervolgd worden richting het eiland Vieques, mooi zeilweer, ze komen er in de loop van de middag aan. De baai heet Puerto Mosquito en is bekend om zijn “lichtgevende” water in de avond. Door de organismen en algen in het water geeft het water als het ware licht wanneer je er met je hand of een paddel doorheen gaat. Op 10 mei wordt de reis vervolgd richting Bermuda.

11 mei 2018:
‘even een update tot zover. het is nu 08.15 locale tijd en zitten al net over de 21ste breedtegraad en 65,25ste lengtegraad. lopen lekker op aan de windse koers en hebben regelmatig snelheden van 10 knopen gehaald. varierend van 1e en 2e reef. Op het moment zou het hele grootzeil wel uit mogen en laten staan tot vanavond. We zagen Puerto Rico al snel achter ons verdwijnen. Dieptes daar ter plaatse van 8 km. Lekker weer erbij en heel weinig scheepvaart om ons heen tot nu toe. We hebben sinds het vertrek gisteren toch al zo'n 180 mijl afgelegd (incl. om Vieques heen varen etc.) ‘

14 mei 2018:
‘even een korte update. Zijn sinds 13.00 aan t motoren en hebben dat een paar uur gedaan. Toen was er weer voldoende wind om verder te zeilen en sinds gisterenavond, na het vangen van een mahi mahi, weer onder motor. Ziet er naar uit dat deze niet meer uitgaat tot aankomst. Hebben nog de 2e dag macaroni gegeten en gaan dus vandaag pas aan de vis, ligt gefileerd in de koeling. Al die tijd nog geen schip gezien. Verwachten dinsdag bij daglicht binnen te lopen op Bermuda.
Wat betreft de wachten doen we (locale tijd) 06.00 - 10.00, 10.00 - 14.00, 14.00 - 18.00 en dan om de 3 uur in het donker, gaat prima en wisselen we ook de diensten automatisch.
Ik ben voornamelijk de kok maar heb daarbij goede hulp van Ferdinand, die is dan mee aan het voorbereiden, snijwerk etc. werkt prima, komen niet om van de honger.
Nog een laatste update voor binnenkomst op Bermuda. Windstil de hele dag en vol zon, dus heet. Hoorde de hele tijd een tik bij de schroef en dacht wel dat het van die anode zou komen, dat had ik namelijk al gezien op Vieques bij het schoonmaken van de romp. Boot maar midden op de plas stilgelegd en in de blote kont, gewapend met duikbril en inbussleutel naar beneden. Eerst een lijn uitgegooid mocht er teveel stroming inzitten dat ik nog altijd die lijn kon pakken maar was niet nodig. Inderdaad, de anode die achter de schroef zit zat nog met in bout vast. Die ook maar losgedraaid en alles mee naar boven genomen. Kijken wel in de haven om m weer vast te zetten. Kwam nog een mega vrachtschip op onze koers maar liep op 1 mijl voor ons langs. Daarna maar aan de vis begonnen om te bakken, samen met aardappelpurree en groenten uit blik. Wat was dat weer heerlijk en hebben maar 1 file (zijde) op want dat was meer dan genoeg, morgen voor lunch maar die andere. Eenglaasje wijn erbij, vond dat dat wel kon en zeker met dit weer. Utbuiken voor in de hangmat tijdens de zonsondergang en beetje de wacht houden vanuit daar, goed overzicht. Nog een 13-14 uur varen en we lopen binnen. Mooi uitgekiend bij daglicht. Daar alles maar weer optoppen en rondje eiland doen of zo. Waarschijnlijk zien we de boten van de ARC ook nog wel.’

---------------
Eric en Ferdinand verblijven een paar dagen op Bermuda, de voorraad eten en drinken wordt aangevuld, diesel getankt, dan blijkt een retourleidinkje te lekken , ook dat wordt door deze handige mannen opgelost, ander onderdeel wordt door Jos ( 3e bemanningslid) mee genomen naar de Azoren. Op een scooter wordt het eiland verkend, de heren zijn laaiend enthousiast, prachtige huizen, alles ligt er piekfijn bij, mooi groen, geweldig om te snorkelen ! Donderdag 17 mei wordt de reis vervolgd richting de Azoren ; zo’n 2 weken Atlantische Oceaan voor de boeg:
------------------------

18 mei 2018:
‘even een eerste update, We gingen weg bij een lekker briesje maar wisten dat het van korte duur zou zijn. Koers hebben we wat noordelijker gezet om aan de bovenkant van het hogedruk gebied uit te komen. Dan moeten we naar de 34ste breedtegraad. Zou gezien de wind moeten kunnen. Om ca. 22.30 UTC hebben we de parasailor erop gezet en hadden toen een schijnbare windhoek van 90 graden. Met de desbetreffende windkracht was dat net mooi te doen. Het is hier nu vroeg in de ochtend en de wind is redelijk afgenomen en moet de koers wat bijstellen die vannacht iets is verlopen. Dus echt snelheid maken we niet meer maar wordt nog erger, zeil zal er later vandaag wel af moeten en toch genoodzaakt om te motoren. Gaan door een groot stuk windstilte gebied. Er liggen eigenlijk 2 hogedrukgebieden tegen elkaar aan en daar moeten we tussendoor. We zullen het wel zien. Ga nu nieuwe data ophalen en kijken of er wat veranderd is.’

19 mei 2018:
‘hier nog steeds lekker weer, lange rollers dwars op de boot en moeten nu nog zo'n 24 uur motoren. Reparatie nog steeds perfect, wel net de v-snaar van de dynamo strakker gezet. Ik hoorde een rammeltje en dat was van een bout die losgetrild was van die dynamo maar alles weer onder controle. Varen nu op positie 34.10N en 60.50 W. en gaan richting positie 34.44N en 59.06W. Daar zouden we dan de wind weer moeten oppakken. Zag dat de hogedrukgebieden nu achter elkaar liggen en wij daar aan de noordkant voorbij gaan. Dit is gunstig voor ons als die ook zo blijven liggen.’

------------------------
Op 20 mei worden er 2 walvissen op 50 mtr van de boot gesignaleerd, omdat ze motoren duiken de walvissen onder en komen een stuk achter de boot weer naar boven…..dat maakt een eigenlijk saaie vaardag , geen wind, niet kunnen zeilen, toch weer heel bijzonder ! Dit stukje uit het dagboek heb ik maar even vertaald voor jullie, Eric had dit in het Spaans geschreven om te oefenen voor Spaanse les! goed bezig hè Annelies ;-)
--------------------------

22 mei 2018:
‘Nou, wind hebben we gevonden... en gehad ook. Parasailor stond er nog op en liep prima, ook op de stuurautomaat. Lekkere snelheden met zo'n 15 knopen wind en een relaxte koers. Maar tegen de avond veranderde dat, de wind trok aan naar soms 19 knopen maar dat was geen probleem, de richting en de bijbehorende golven daarentegen wel. Kon niet meer op de piloot en dus alles met de hand om snel te corrigeren. Heb daar van einde middag tot 's morgens 08.00 uur gezeten en was alles behalve relaxed. Ferdinand 's nachts maar weer terug naar bed gestuurd om alvast rust in t voren te nemen. Maar naar een aantal uren de autopiloot nog steeds niet te hebben gehoord kwam die ook maar naar boven om mij 'geestelijk' te ondersteunen.
Op een geveven moment bedacht ik me dat we nog blikje redbull hadden en die hebben we allebei 1 gedronken. En pats, de ogen gingen weer open, ook Fer was van de slaap af. Tot net voor dat het licht werd hadden we weer een koers en het zeil zo getrimd dat de autopiloot het even van mij over kon nemen, he he, lucht op. Hebben veel mijlen kunnen maken en liepen af en toe dan ook 10-11 knopen. Kijk, dan schiet t op. Ik ben toen naar bed gegaan om wat rust te pakken, Ferdinand was nog steeds niet moe en had nog vleugels. Heb tot 11.15 gelegen en was weer een beetje fitter. Lopen nog steeds zo'n 7-8 knopen bijna plat voor de wind en laten nu de parasailor maar staan tot vanavond de wind wil wegvallen. Ik zie dat er op het eind van de week wel veel wind zit, maar kan nog veranderen, is pas voor vrijdag en misschien kunnen we daar iets van weg blijven.’

23 mei 2018:
‘Onze positie momenteel: 18.45 UTC 35.40N 52.01W Wij hebben hier aardig golven en lopen nog lekker door. De parasailor gaat er waarschijnlijk tegen einde van de avond of vannacht af bij weinig wind. Dan een stukje motoren een paar uur denken we en dan op gewoon zeil door. Zoals ik nu weer kijk krijgen we vrijdagmiddag de meeste wind en zou dan max zo'n 23 knopen zijn voor een paar uurtjes en dan weer minder. Koers die we hanteren is dan ruime wind of voor de wind dus ik denk dat we daar wel mee wegkomen. In de Carib was die wind er ook .’

Laatste doorgegeven positie : ‘Wij nu: 06.45 UTC op positie 35.46N en 50.24W met een koers van 100’

Word vervolgd !!

• 23 Mei 2018 - 14:31

Thies:

Wanneer ik het zo weer lees klinkt het allemaal weer zeer bekend in de oren! Het is ongetwijfeld wederom een mooie zeilreis. Geniet ervan én blijf de potvissen ontlopen!

• 23 Mei 2018 - 16:41

Bud:

Ha Bud! Geniet man! wij houden Thea wel in de gaten (ha ha).
    Hou `m op koers! Grt Bud

• 23 Mei 2018 - 17:04

Wilfried En Jolanda:

Ha mannen,
    veel groeten uit Mill, ook aan die zeilende Millenaar.
    behouden vaart gewenst!

• 23 Mei 2018 - 17:19

Agnes:

Geweldig om de reisverslagen te lezen! Geniet en tot snel horens

• 23 Mei 2018 - 18:51

Wap:

Wat een pech en tegelijkertijd wat een avontuur.
    Enjoy and safe travels!

• 23 Mei 2018 - 19:18

Annelies:

Goed bezig! Ben benieuwd naar Spaans verslag. Veel succes nog!

• 24 Mei 2018 - 05:43

Thijs:

Mooi mannen geniet er van.

• 24 Mei 2018 - 07:45

Lion En Joop:

Geniet maar weer van al dat moois. Hopelijk zonder al teveel pech onderweg. Succes en veel plezier!

• 24 Mei 2018 - 14:33

John:

Met pijn in mijn hartje moet ik zeggen: Ben “poepjaloers”! Fijne reis verder jongens.

• 24 Mei 2018 - 18:24

Louis Lefeu:

Hi Erik en Ferdinand, wij houden jullie trip nauwlettend in de gaten via Findship. Goede vaart en de groeten uit de haven van het alternatief bestuur. Leuk jullie verslag te lezen, ik heb het afgedrukt zodat het in de haven gelezen kan worden.

Louis

• 25 Mei 2018 - 22:32

Pa En Ma :

Ha Eric en Ferdinand , fijn om te horen dat het jullie goed gaat . geniet er van !!
    Pa blijft je volgen met de wind .Wij wensen jullie een behouden vaart .
    GROET PA en MA

• 28 Mei 2018 - 07:42

Wilma:

Mooi om de verhalen te lezen , succes & geniet er van