En dan pikken we toch nog een paar squalls mee ... - Reisverslag uit Saint Lucia, St. Lucia van Eric Visschers - WaarBenJij.nu En dan pikken we toch nog een paar squalls mee ... - Reisverslag uit Saint Lucia, St. Lucia van Eric Visschers - WaarBenJij.nu

En dan pikken we toch nog een paar squalls mee ...

Blijf op de hoogte en volg Eric

09 December 2017 | St. Lucia, Saint Lucia

Het liep toch net even anders donderdag avond …….

******
“Het is zover.....
Na de meeste exemplaren te kunnen hebben ontwijken is het dan zover...Zoetwater uit de lucht. Wel goed voor de boot, gaat dat zout er een beetje af. Pieter staat achter het stuurwiel en het ziet er nog grijs uit daar waar ik kijk. De squalls hebben we nog gemist, maar wel wat wind van gehad omdat die net langs ons weg trok. Liepen zomaar 10-12 knopen.
Moest er even tussen uit net tijdens mail schrijven, weer veel gebeurd.
Wind draaide en moesten evt gijpen maar toen wind ineens weg, parasailor bijna vast in de mast. Snel die slurf erover getrokken en ff op dek laten liggen. Na 5 minuten weer omhoog, was weer wat wind in de goede richting.
Staat net boven, weer regen en wind weg, weer bijna in de mast en toen maar besloten om m eraf te halen. Niet helemaal droog in de zak maar iig heel. Kijken wel of die zondagmorgen nog ff kan staan om te drogen.
Nu grootzeil en fok op, Veel wind weer uit andere hoek (k… squalls) en ineens weer weg.
Zal die wel weer moeten draaien, en ja hoor, uiteindelijk gedraaid, gegijpt en weer koers aannemen. Staat nog wat te klapperen allemaal omdat de golven flink zijn gegroeid. Toen ineens flink wind en dat staat er nog steeds. Denken eraan om zo toch maar een reef te zetten want is bijna niet te sturen met die golven. Lopen soms 15 knopen (wel van de golf af) maar toch. Het is de hele dag dreigend buiig weer en dat zat er al aan te komen. vannacht en tot zondag gaat de wind nog wat meer worden en dan bij binnenkomst rustig zoals ik zie. Slapen zal wel lastig worden nu maar als je maar wat gelegen hebt dan heb je ook gerust. Denk dat ik er toch uit moet als dit nog een uur doorgaat. Het wordt in ieder geval een eindsprint. En die cloud-cluster waar we inzitten is ook nog niet zomaar weg verwacht ik. Duiken vanacht net onder de 400 mijl to go”

vrijdag 8 december 2017
“Wat een nacht, regen, wind en wind en nog meer golven. Paar keer er uit geweest om te reven en fok in te halen, was geen houden meer aan. Staan nu continue in de 2e reef en is ook nodig. 25-30 knopen de hele tijd. (das windkracht 6-7) lopen ook lekker snel op schema in zo. Nu is de wind niet altijd het probleem maar die mega golven die ons alle kanten heen drukken.
Worden van bakboord naar stuurboord gesmeten en terug. Slapen is er bijna niet bij, we liggen wel en rusten daardoor ook uit, maar geweldig is t niet. We zijn zojuist onder de 300 mijl gedoken die we nog moeten afleggen. De eindstreep nadert met rasse schreden. Haal zo maar weer een gribfile binnen om de prognose te zien maar die zou gisteren , vandaag en morgen aanhouden maar was al eerder begonnen gisteren en ook met meer wind dan voorspeld.
Planning staat nog steeds bij ons en dan duurt het ook niet meer zolang dat ik jullie ga zien :-) De boot is inmiddels ook al aardig wat zout kwijt door al die buien, scheelt weer met poetsen dadelijk”

*****

Even uitleg over term reven: één of meer van de daartoe bestemde horizontale stroken aan een zeil innemen en opbinden om zodoende het zeiloppervlakte te verkleinen en aan te passen aan kracht van wind.

Als ik dit verslag voor Eric plaats op waarbenjij.nu, zaterdagochtend om 9.30 uur , zijn er inmiddels 44 boten aangekomen op St. Lucia, voor vandaag staan er weer een stuk of 10 gepland en voor morgen , een stuk of 30 .
Eric nog 183 NM te gaan. Ze zijn er bijna….. !!!

• 09 December 2017 - 10:56

Annelieke :

Een venijnig staartje voor de mannen dus!
    Het zit hem dus in de start en staart van deze race! Maar morgen lopen ze binnen en is het avontuur voorbij, althans voor nu.

• 09 December 2017 - 11:54

Corine En Ruud:

Wat een incasseringsvermogen moeten jullie hebben zeg! Straks, misschien morgen, genieten van jullie welverdiende rust!

• 09 December 2017 - 13:16

PA En MA :

JONGEN ,JONGEN ,ze moeten jullie wel hebben nu moet je geen stukken meer aan je boot hebben ,er komt nog een fijne vacantie voor je aan , je bent er bijna ! geniet straks van de rust ,alles komt goed
    groetjes

• 09 December 2017 - 17:30

Will:

Toch nog venijn in de staart! Wens jullie behouden aankomst.

• 11 December 2017 - 19:54

Maarten & Marion:

De altijd bekende laatste loodjes.....
    Maar gelukkig is het einde in zicht!
    Hele geruststelling.......zeker ook voor het thuisfront!!